Friday, March 30, 2012

Hvis du skal leve, må du også dø.

"Tenk deg at du var et sted på terskelen til livets eventyr. Så kunne du velge om du ville bli med på dette eventyret, med alle de gledene og sorgene det måtte medbringe, eller om du ville velge å avstå fra alt. Hva ville du valgt? Husk, hvis du skal leve, må du også dø." 
- Jostein Gaarder, Appelsinpiken

Jeg husker at jeg leste Appelsinpiken på videregående og at jeg måtte legge fra meg boka litt da jeg kom til denne delen. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg trengte en tenkepause. Hva ville du valgt? Hvis du skal leve, må du også dø. Det er det som er det vanskeligste. Å innse at man en dag skal dø. Å innse at man må oppleve sorg for å oppleve glede. At en dag må man gi slipp. En dag er det over. Er det verdt det? Selvfølgelig er det verdt det, tenker en del av meg, mens en annen tenker, er det egentlig det? Jeg vil ikke dø, jeg har aldri villet dø, men det er forskjell på å ville dø og å ikke ville leve. Kunne jeg ønske at jeg aldri ble født? Jeg vet ikke. Hvis du skal leve, må du også dø. 

Jeg tror jeg ville valgt livet. Jeg vet ikke, men jeg tror det. Det er noe med det å skulle gi slipp på alt det som er bra. Å ikke skulle oppleve de første kyssene, latteren til en du er glad i, såpebobler i sola, å ligge med hodet på brystet hans og høre at hjertet hans dunker, lyden av bølger, lukten av jordbær, følelsen av sol på huden, musikk som gir deg kriblinger i magen, komplimenter, smil fra folk du ikke kjenner, å sitte på trikken og ikke vite hvor du skal gå av, følelsen i magen når du kjøper en ny bok, forelskelse, å endelig få mat når du er så sulten at du tror du skal dø, å sove til du ikke er trøtt lenger og alle de andre fine tingene. Livet er vel verdt det? 

Jeg tror det, jeg tror det er verdt det, eller jeg håper det. Jeg håper at det er mer godt enn vondt og at når man dør så tenker man ikke at man skulle ønske at man ikke hadde levd, men at man er glad for at man gjorde det, at man er glad for at man holdt ut og at det var verdt det. Det var virkelig verdt det. At livet er bra selv om det kanskje ikke alltid føles som det. 

- Hva ville du valgt?

Følg min blogg med bloglovin!

2 comments:

  1. Du skriver så vakkert..

    Gleder meg til å se navnet ditt på omslaget av en bok en dag.

    ReplyDelete