Wednesday, January 8, 2014

Lest og sett i desember:

Lest:

The Corrections handler om ekteparet Enid og Alfred Lambert og deres tre voksne barn; Gary, Chip og Denise. Alfred lider av Parkinsons og Enid ønsker derfor at familien skal samles en siste gang for å feire en skikkelig familiejul i huset i St. Jude. De voksne barna har egne problemer på hver sin kant og de vil ikke hjem til Enids krampekos og Alfreds stadig mer fraværende og forvirrete skikkelse. Ingen av familiemedlemmene lever det livet de en gang drømte om. The Corrections er en bok om en amerikansk familie og deres forventninger til livet, den handler om skuffelser og tapte drømmer, om sykdom og depresjon, om kjærlighet som brister og forholdet mellom det tradisjonelle og det moderne. Personlig elsker jeg måten Jonathan Franzen skriver på og hvordan han skildrer karakterene på en veldig menneskelig og ekte måte. Historien går inn på mange viktige livssituasjoner og skuffelser. Jeg likte Freedom noe bedre enn The Corrections, men begge bøkene er absolutt verdt å lese! 4/5




He's Just Not That Into You er en ikke-fiksjons bok om forelskelse, dating og forhold. Den handler først og fremst om at jenter må slutte å finne på så mange unnskyldninger for hvorfor den man er forelska i ikke er like ivrig som en selv. I det fleste tilfeller handler det nemlig om at han faktisk ikke er interessert. Boka tar opp en haug situasjoner og tanker som det er nesten umulig å ikke kjenne seg igjen i, så jeg tror den er fin å lese hvis man synes det kan være vanskelig å forstå hele den startfasen med dating og usikkerhet. Jeg leser veldig sjelden bøker som dette og det er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre så mye mer av, men jeg føler likevel at jeg lærte en del av den. Det største problemet jeg hadde med boka var at det ble oppfordret til at jenter skal være mest mulig passive og at det er guttene som må ta initiativet, at gutter ikke liker det når jenta ringer først eller spør først om de skal møtes igjen. Jeg er ikke akkurat den ivrigste initiativstakeren selv, men hvis en gutt blir mindre interessert av at jeg tar kontakt, da er han uansett ikke verdt det. 3/5



The Great Gatsby er kanskje en av de aller mest kjente klassiske amerikanske romanene. Den handler om Nick Carraway som akkurat har tatt seg jobb som "bond salesman" i New York. Han leier et hus på Long Island og blir nabo til Jay Gatsby; en mann "alle" snakker om, men som ingen egentlig vet noe om. Jay Gatsby holder storslåtte fester som Nick en dag blir invitert til (selv om de fleste gjestene kommer uten noen invitasjon) og her møter han for første gang den store Gatsby. Gatsby ønsker Nicks hjelp til å vinne tilbake sin store kjærlighet, Daisy. For meg var denne romanen en skuffelse; både karakterene og handlingen virket alt for flåsete og overflatisk, jeg klarte aldri helt å komme inn i det som foregikk, jeg følte aldri noen form for sympati. Jeg kan godt forstå at dette er en roman som mange liker, men for meg var det ikke mer enn en helt grei roman. 3/5



Sett:
  • Jul i Svingen
  • Like Crazy
  • Daydream Nation
  • What Maisie Knew
  • The House Bunny
  • The Hobbit: The Desolation of Smaug (kino!)
  • The Polar Express
  • The Hunger Games: Catching Fire (kino!)
  • P. S. I Love You
  • Oliver Twist
  • He's Just Not That Into You
  • Top of the Lake
  • The Great Gatsby
  • Olsenbanden Jr. og Mestertyven
  • Harry Potter and the Philosopher's Stone
  • Tre Nøtter til Askepott
  • Reisen til Julestjernen
  • Anastasia
  • Grown Ups 2
  • Ryktet går
  • Step Up Revolution
  • The Legend of Zorro
  • Girl Most Likely
  • The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader 
  • Warm Bodies
  • Death Comes to Pemberley
  • Hours
Jeg fikk sett veldig mye film i desember og jeg så veldig mye bra. De beste seriene jeg så var nok Top of the Lake og Death Comes to Pemberley, mens de beste filmene var Like Crazy, What Maisie Knew, P. S. I Love You og Girl Most Likely.

Hva leste og så dere på i desember?

3 comments:

  1. Jeg likte også Death Comes to Pemberley ganske godt, ellers så så jeg ikke så mange filmer i desember. Jeg så juleklassikerne på julaften og Love Actually bl.a., men var utrolig dårlig på å se film. Jeg så vel Tangled og Monster University også kaaanskje, men husker ikke om det var før eller etter nyttårsaften, haha. Av bøker ble det for det meste Harry Potter-serien på meg, pluss pensumbøker. Harry Potter er jo alltid kos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, jeg har så lyst til å lese alle Harry Potter-bøkene igjen, det er så altfor lenge siden sist!

      Delete
  2. Heiii her er jo en del som jeg også har sett (ikke i jula da, utenom Hobbiten!) LIKER

    ReplyDelete