Wednesday, March 5, 2014

Lest og sett i februar:

Lest:
Fugletribunalet handler om Allis Hagtorn som forlater mannen og jobben etter en offentlig sexskandale. For å slippe unna oppstyret og ryktene tar hun seg jobb som hushjelp og gartner hos Sigurd Bagge som bor alene i et avsideliggende hus ved havet. Der går Allis' dager med til å lage tre måltid daglig, holde huset rent og hagen ryddig. Den nye tilværelsen gir Allis en sjanse til å begynne på nytt, men det tar ikke lang tid før fascinasjonen for Sigurd Bagge tar over alle tanker. Fugletribunalet er en av de beste bøkene jeg har lest på lenge. Historien er enkel, men den har samtidig en unik dybde over seg. Det som gjør denne boka så utrolig bra er Agnes Ravatns språk og formidlingsevne, hun skriver godt og får frem stemningene på en så god måte at man føler at man er der. Den handler om skam og skyld og om et ønske om å starte på nytt. Er det egentlig mulig å gi slipp på sitt tidligere liv og begynne på nytt? 5/5!




"Vi styrter. Elsker deg. Gjør hva du vil. Pappa", skriver faren i en tekstmelding og Julies liv forandres for alltid. Hun er 18 år gammel og hele familien hennes har nettopp omkommet i en flyulykke i Afrika. Julie begynner å skrive dagbok hvor hun skriver om sine tanker og opplevelser etter ulykken og om lengselen etter å dø. Etter et mislykket selvmordsforsøk forlater hun hjemmet sitt i Oslo og begynner å fly på kryss og tvers over hele verden i et desperat forsøk på å oppsøke farer og finne ut av hva hun skal gjøre med livet sitt. Muleum er en velskrevet bok om sorg og død. Den er skrevet i typisk naiv Erlend Loe-stil med mye humor som bygger opp rundt det tunge. Jeg likte boka veldig godt, det er kanskje min favorittbok av Loe, og jeg tror nok at denne boka kommer til å sitte igjen i meg lenge. 5/5!




Monstermenneske er en selvbiografiske roman om Kjersti Annesdatter Skomsvold som blir syk med ME. I senga begynner hun å skrive på gule post-it lapper som hun klistrer på veggen og sakte men sikkert blir disse gule lappene til en roman. Kjersti skriver ikke for å bli forfatter, hun skriver for å bli menneske igjen. I Monstermenneske følger vi Kjersti gjennom sykdommen og det isolerte livet i mørke rom, på veien mot utgivelsen av debutromanen Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg og hvordan hun begynner arbeidet med sin andre roman. Personlig er jeg veldig glad i selvbiografiske romaner og Kjersti skriver på en så god og levende måte at det er umulig å ikke elske det. Hun er utleverende, morsom og alvorlig og det blandes sammen på best mulig måte. 5/5!




I Bli hvis du kan. Reis hvis du må. blir vi kjent med de tre barndomsvennene, Tarjei, Trygve og Kristian, som bestemmer seg for å verve seg til de norske styrkene i Afghanistan. Ingen av dem kommer tilbake i live. Hvorfor dro de egentlig? Og hvem var de? Romanen handler om hva som ligger bak en av de største avgjørelsene man kan ta; bli eller reise. Jeg gråt meg gjennom denne romanen, den traff meg rett i hjertet og gjorde vondt å lese. Helga Flatland er god med karakterer og hun utrolig flink til å skifte perspektiv fra en karakter til en annen. Hver del av boka skrives fra en forskjellig synsvinkel og hun gjør det virkelig, noe jeg synes det er sjelden at forfattere får til. Det er karakterenes stemme jeg hører når jeg leser, ikke Flatland. Ellers er historien bra, om enn noe forutsigbar (men hva annet kan man forvente av bøker som "begynner med slutten"?). Jeg tror ikke dette kunne ha blitt gjort særlig mye bedre. 5/5!



Sett:
  • 186 Dollars to Freedom
  • The Book Thief (kino!)
  • The IT Crowd, sesong 4
  • Revolution, sesong 2
  • Call the Midwife, sesong 3
  • 12 Years a Slave (kino!)
  • The Truth About Emanuel
  • Apollo 18
  • The White Queen, sesong 1
  • Outnumbered, sesong 1-4
  • About Time
Jeg var på kino to ganger i februar og så The Book Thief og Twelve Years a Slave. Begge filmene var bra, men Twelve Years a Slave var veldig veldig bra. Ellers oppdaget jeg den britiske serien Outnumbered som jeg har kost meg veldig med. Den beste filmen jeg så denne måneden var About Time, den kommer jeg nok til å se veldig mange ganger og anbefaler den veldig! 

1 comment: