Thursday, October 9, 2014

MARMOR


I Marmor møter vi en familie som ikke er helt som alle andre. Romanen åpner med bisettelsen til Carlas bestemor, Gudny. Mens presten snakker, tenker Carla tilbake på det bestemoren sa til henne da hun var tenåring. "Vi må stoppe den ittaljenske arven!" Løftet hun ga bestemoren den gangen fikk Carla til å fokusere på å bli bibliotekar, på bøker og kunnskap, og hun holdt seg unna kjærligheten. I løpet av romanens fire hundre sider får vi historien om Gudnys oppvekst med en brutal far og om hvordan hun giftet seg med venninnen Barbaras storebror Joakim og flyttet inn i søylehuset. Det er slik de italienske genene kommer inn, for Joakim er nemlig barnebarnet til Foro, en eksentrisk kunstner og gründer som ble igjen i Norge da faren døde og ble gravlagt på Vår Frelsers Gravlund i Oslo.

Marmor er en roman om slektskap og vanskelige familieforhold. Toril Brekke skriver om mennesker som skiller seg ut, som har unike evner og intelligens, men som ikke helt klarer å tilpasse seg samfunnets normer og regler. Hun skriver om familiemedlemmer som gjør hverandre vondt og som helst bare vil slippe unna hverandre. Karakterene er alle unike og godt satt sammen, med egne historier og versjoner av virkeligheten.

Jeg likte denne romanen ganske godt. For meg var det spesielt karakterene som skilte seg ut, jeg likte hvordan de var satt sammen og hvor godt Brekke fikk frem deres ulike måter å tenke på. Det jeg kanskje savnet mest i denne romanen var et høydepunkt. Jeg ventet hele tiden på at det skulle komme en eller annen sjokkerende avsløring eller at det skulle skje noe spesielt, men selv om deler av historien selvfølgelig kan være ganske spesielle, så var det ingenting som egentlig sjokkerte meg. Til tider føltes det som om jeg leste en biografi som ikke inneholdt stort annet enn en stiv oppramsing av hendelser. Likevel var det noe med romanen som grep meg og gjorde at jeg måtte lese den ferdig. Det var noe med de unike menneskene i den, historiene deres, det rare og litt uforståelige. Marmor er absolutt en roman jeg vil anbefale hvis man liker slektshistorier og unike personligheter! Terningkast 4!

(Jeg fikk denne romanen tilsendt av Aschehoug. Hvis du også vil blogge om bøker kan du melde deg på her!) 

No comments:

Post a Comment