Wednesday, December 3, 2014

Lest og sett i november:

Lest:



Jim har en hemmelig bunkers hvor han kan komme litt unna moren som har angst og hvor han kan leke med playmo uten å bli oppdaget av de to kule kompisene sine. En dag begynner en ny gutt i klassen, Terje, eller Pitbull-Terje som han vil bli kalt. Pitbull-Terje bestemmer at han og Jim er bestevenner og plutselig er Jims hverdag snudd på hode. Historien om Jim og Terje har vært en av mine store favoritter helt siden jeg leste boka for første gang da jeg var kanskje 12 år gammel. Det er en av de første bøkene jeg virkelig husker at jeg leste og likte så godt at jeg kunne lese den mange ganger. Det er noe med humoren til Endre Lund Eriksen som fanget meg og det er noe med historien, temaene som tas opp og vanskene Jim møter. Pitbull-Terje går amok er absolutt en bok jeg ikke hadde noe imot å lese igjen og analyse som en del av faget mitt om barne- og ungdomslitteratur! 4/5!



I Miss Peregrine's Home for Peculiar Children møter vi seksten år gamle Jacob som reiser til en øy utenfor Wales for å finne ut sannheten om bestefaren sin. På øya finner han ruinene av barnehjemmet der bestefaren bodde under andre verdenskrig og han oppdager raskt at barna som bodde der ikke var helt som vanlige barn. På tross av at barnehjemmet ble knust av en bombe under krigen, viser det seg at barna likevel fortsatt kan være i live. For Jacob blir reisen mer enn en oppdagelse av bestefarens fortid, det blir en kamp for livet. Jeg hadde gledet meg veldig til å lese denne boka, men jeg må innrømme at jeg ble ganske skuffet da jeg leste den. Jeg likte ikke plotet noe særlig og hovedpersonen Jacob ga meg absolutt ingenting. Ideen bak denne boka er god og jeg liker veldig godt at boka er illustrert med ekte bilder, men for meg ble ikke gjennomførelsen god nok. Ransom Riggs får pluss for en ganske original idé, men minus for måten han valgte å utvikle den på. For meg ble det ikke så mye mer enn litt lett underholdning. 3/5!


Mockingjay er den tredje boka i trilogien om Katniss Everdeen og hennes liv i det dystopiske samfunnet Panem. I begynnelsen av denne boka har Katniss akkurat blitt reddet ut av sitt andre Hunger Games og våkner opp i Distrikt 13. Der blir hun introdusert for et rebelsk samfunn som vil ha henne som symbolet på revolusjonen i kampen mot the Capitol. Revolusjonen avhenger av Katniss' samarbeid, men det kan virke som om dødslekene har knekt henne fullstendig. For meg er Mockingjay den dårligste boka i serien, første gangen jeg leste den satt jeg igjen med ikke stort annet en skuffelse. Jeg likte den litt bedre andre gangen jeg leste den, men når jeg nå leste den for tredje gang før premieren på den nye filmen, satt jeg igjen med noe av den samme følelsen som første gang. Jeg vet ikke helt hva det er, men det er noe med avslutningen på serien som skurrer for meg. Det er som om noe mangler, uten at jeg helt klarer å sette fingeren på hva. Selv om jeg kunne ønske boka var annerledes, er serien absolutt viktig. Det jeg likte best med boka er at den ikke hadde en helt lykkelig slutt. 3/5!

Christmas with Billy and Me er en novelle hvor vi får et nytt møte karakterene fra romanen Billy and Me. Julen har kommet til Rosefont Hill og Sophie er i full gang med juleforberedelsene. Etter en vellykket julegrantenning etterfulgt av julekaffe i kafeen, får Sophie en mail fra en person som ber om hjelp til å fri til kvinnen han elsker. Sophie går selvfølgelig med på å gjøre frieriet så eventyrlig og romantisk som mulig. Giovanna Fletcher skriver enkle, men fine romantiske bøker. Det som ofte trekker litt ned for meg er det forutsigbare, at jeg som regel skjønner hva som kommer til å skje lenge før det skjer. Denne novellen var ikke noe unntak, jeg skjønte hvem frieren var før jeg i det hele tatt begynte å lese. Likevel er det en veldig fin novelle som oppnår det den kanskje først og fremst er skrevet for, å skape julestemning. Jeg må også innrømme at jeg flere ganger satt med tårer i øynene, så noe gjør Giovanna riktig, det er det ikke tvil om. Anbefaler å lese denne hvis man vil lese noe enkelt og fint med juletema! 4/5!


Sett:
  • Divergent
  • Love Rosie (kino!)
  • Our Girl
  • Kong Curling
  • The Parent Trap
  • Belle
  • Mockingjay, Part I (kino!)
  • The Book Thief
  • McBusted: Tourplay
  • 10 things I hate about you
  • Begin Again
I november var jeg på kino to ganger. Først så jeg filmen Love Rosie, som jeg likte overraskende godt. Det er en film med en fin historie og gode skuespillere som absolutt får deg i godt humør. Den andre filmen jeg så på kino var Mockingjay, Part I og den sto til forventningene. Jeg likte faktisk filmen bedre enn boka og det er det ikke ofte jeg kan si! Skuespillerprestasjonene imponerte og fordi filmen ikke bare følger Katniss hele tiden, følte jeg at de fikk frem en ny dimensjon og ga historien mer dybde. Andre høydepunkter for meg i november var filmene Belle, McBusted: Tourplay og Begin Again.

Hva leste og så du på i november?

No comments:

Post a Comment