Monday, January 26, 2015

Spørsmålsrunde I, 2015 - Svar

Hva håper du at skal skje i 2015?
Jeg håper jeg skal få litt mer kontroll på meg selv og livet mitt, at jeg skal klare å finne ut av hva jeg vil gjøre og at jeg kanskje møter flere mennesker jeg kan bli glad i.

Hvor mange bøker planlegger du å lese i 2015?
Målet jeg har satt meg på goodreads er på 52 bøker, så det håper jeg at jeg klarer!

Hva vil du gjøre etter studiene?
Jeg aner ikke! Jeg har jo i lang tid snakket om å bli lærer, men jeg har vel begynt å bli mer og mer klar over at jeg ikke ville ha passet som det. Det er vanskelig nok for meg å ha små presentasjoner eller muntlig oppgaver eller bare diskusjonsgrupper på studiet, så jeg tror ikke jeg ville taklet å alltid skulle være den som står foran og snakker og har kontrollen. Det eneste jeg vet akkurat nå er at jeg har lyst til å jobbe med bøker, men jeg vet at bokbransjen er veldig vanskelig å komme inn i, så jeg vet ikke. Ellers er selvfølgelig skrivingen viktig for meg, så jeg vil prøve å jobbe med det også.

Hva er best/verst med å være student?
Det beste er friheten. Det at jeg kan gjøre akkurat det jeg vil og at veldig lite er fastsatt og bestemt. Jeg kan disponere tiden min selv og prioritere det jeg selv vil. Det verste er nok presset og stresset. Jeg føler at jeg må gjøre det bra og selv om jeg later som om karakterene ikke er så viktige for meg, så vil jeg jo helst ligge litt over snittet.

Hva ønsker du deg mest akkurat nå?
Lysere dager og varmere vær. Å komme ut av januardumpa.

Hvordan ser veggen din ut nå? Hva er favorittsitatet ditt?
"Hearts are wild creatures, that's why our ribs are cages." - Elalusz


Jeg er veldig glad i å kjøpe bøker men det blir så dyrt hvis jeg skal kjøpe alt nytt. Har du noen tips til hvor jeg får kjøpt billige bøker? Hvor kjøper du bøkene dine?
Jeg kjøper de fleste bøkene mine på nett. Engelske bøker kjøper jeg på the Book Depository. Det er nok den billigste nettbokhandelen hvis du skal kjøpe nye bøker; de har et utrolig utvalg og dessuten har de alltid gratis frakt! Jeg kjøper nesten aldri engelske bøker til mer enn 70-80 kroner. Hos Book Depository kan du dessuten lage ønskelister og be dem om å sende deg en mail når bøkene går ned i pris! Norske bøker kjøper jeg stort sett hos Adlibris, de har som regel de beste rabattene og de har gratis frakt når du kjøper for over 249 kroner. Hvis du vil kjøpe brukte bøker har de stort utvalg hos Bokbua, Antikvariat og AbeBooks og det er ofte veldig billig også. Det eneste du må passe på med disse bruktbutikkene på nett er at de av og til kan ta mye i frakt, så sjekk priser på det før du bestiller. Ellers anbefaler jeg å kjøpe bøker på loppemarked! Det er utrolig mange som gir bok bøkene sine til loppemarked og der kan du da finne veldig mye forskjellige og bra bøker til rundt 10-30 kroner per bok.

Har du en bok å anbefale?
Eleanor & Park av Rainbow Rowell, The Ocean at the End of the Lane av Neil Gaiman og Bli hvis du kan. Reis hvis du må. av Helga Flatland er noen av de bøkene jeg likte aller best i 2014 og de anbefales på det varmeste! 

Hva er din absolutt favorittbok?
Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? av Johan Harstad er en av de bøkene som betyr aller mest for meg. Den har vært favoritten siden jeg leste den for første gang i 2012. 

Hvilken bok er det du ikke har likt, som du aldri leser igjen?
The Selection av Kiera Cass må være den aller dårligste boka jeg har lest. Den leser jeg aldri igjen og jeg kommer nok heller ikke til å lese resten av serien. 

Hva inspirerer deg til å skrive?
Jeg inspireres egentlig ikke av noe helt bestemt, men heller bare av alt mulig. Det kan være alt fra et øyeblikk på trikken til en film jeg ser eller en lang tur i vintermørket. Jeg inspireres av stemninger, gode setninger, mennesker, vonde følelser, gode følelser, været, av å sitte alene litt for lenge, av ting jeg skulle ønske jeg hadde sagt og uendelig mye mer. Tror jeg egentlig bare generelt blir inspirert av å leve og være menneske. 

Hvis du kunne invitert en person, levende eller død til middag, hvem ville du valgt og hvorfor?
Jeg tror det måtte vært J. K. Rowling rett og slett fordi hun har hatt en så enorm betydning for livet mitt. Det hadde vært utrolig spennende å ha en samtale med henne og stille de tusen spørsmålene jeg brenner inne med eller bare generelt snakke om Harry Potter og alt annet rundt det. 

Hvilket land ville du dratt til akkurat nå?
Jeg har lenge drømt om å reise til New Zealand, så det er nok det som står øverst på lista, men det er både langt og dyrt. Ellers har jeg lyst til å reise til Færøyene eller India!

Beste minne fra 2014?
Det må nok være turen til Harry Potter studios i London! Håper jeg kan dra tilbake dit snart!


No comments:

Post a Comment