Saturday, July 11, 2015

Lest og sett i juni:

Lest:



En sylinder fra verdensrommet krasjlander i Sørvest London og når noen nærmer seg det med et hvitt flagg blir de skutt ned av en dødelig varmestråle. Plutselig er hele menneskeheten i fare og inntrengerne bygger gigantiske drapsmaskiner som de bruker til å jage menneskene. Panikk påstår og kanskje er dette slutten på sivilisasjonen. Da The War of the Worlds ble utgitt i 1898 var den noe helt nytt og jeg kan godt forstår hvorfor den ble så populær og ikke minst viktig for science fiction-litteraturen. Personlig klarte jeg ikke helt å bli engasjert av denne boka, men den var likevel spennende å lese. H. G. Wells bruker spennende perspektiver og beskriver verdens undergang uten at det blir altfor dystert. Det jeg likte aller minst var fremstillingen av kvinner, men det må vel kanskje tilgis siden boka er såpass gammel? 3.5/5!



Hele sitt liv har Quentin Jacobsen vært avstandsforelsket i den eventyrlystne nabojenta Margo Roth Spiegelman. Så da hun en natt åpner et vindu, klatrer inn i livet hans igjen og vil ha ham ut på en genial hevntokt, blir han med. Etter at det nattlige toktet er over og en ny dag gryr, møter Q på skolen og oppdager at Margo, som alltid har vært en gåte, nå har blitt et mysterium. Men Q oppdager snart at det finnes spor - og at de er til ham. Han blir lokket ut på en uventet ferd, og jo nærmere han kommer, desto mindre ser Q av jenta han trodde han kjente. Paper Towns leste jeg for første gang for et par år siden og jeg likte den veldig godt første gangen jeg leste den. Andre gangen likte jeg den ikke like godt, men det er likevel min favorittbok av John Green. Jeg liker godt at han går inn på hvordan vi lager versjoner av menneskene i livet vårt som ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Jeg gleder meg veldig til å se filmen, spesielt fordi jeg synes Cara Delevingne er den perfekte Margo! 4/5!




Jen Campbell har jobbet i mange forskjellige bokhandlere i løpet av livet og har gjennom jobben møtt utallige mange mennesker. Noen av disse menneskene sier rare, dumme, morsomme, utrolige ting og det er dette Weird Things Customers Say in Bookshops handler om. Jen siterer og som lesere kan vi le, himle med øynene og riste på hodet om hverandre. Mennesker sier og spør om det mest utrolig og det er så håpløst at det er herlig. Boka er veldig morsom og selvfølgelig sånn man kan plukke opp litt nå og da og lese noen sitater når man trenger noe lett og fint. 5/5!





Christopher er femten år og lider av en mild form for autisme. En dag finner han hunden til Mrs Shears stukket i hjel med en høygaffel og bestemmer seg for å løse mysteriet. Men under den døde hunden ligger løgner og mørke følelser begravet, og Christophers søken etter synderen leder han mot hans far og hans mor, som skal ha dødd av slag, men er det virkelig slik det er? The Curious Incident of the Dog in the Night-Time er en velskrevet roman om en gutt som er litt annerledes og et mysterium som må løses. Jeg har hatt lyst til å lese denne boka ganske lenge og jeg er veldig glad for at jeg endelig tok meg tid til det denne måneden. Jeg nøt boka fra første side og skulle gjerne ønske den var litt lenger. Det eneste negative jeg kan komme på er at historien kanskje er litt vel forutsigbar, men jeg synes ikke at det gjør så mye. 5/5!




Eventyrland befolkes med fantastiske skikkelser: påskeharen og hattemakeren som er i evig teselskap, den gale hjerte-dronningen som vil halshugge alle, kålmarken som røyker pipe og filosoferer, og den triste, forlorne skilpadden. Og midt oppi det hele, Alice, stadig liten, stadig stor og full av undring over alt som skjer, bare fordi hun fulgte etter en hvit kanin ned i et kaninhull. Alice in Wonderland er en historie de aller fleste har et eller annet forhold til. Dette er for meg første gangen jeg leser boka, men jeg har tidligere sett flere forskjellige filmversjoner så jeg kjente historien ganske godt. Likevel fikk jeg flere overraskelser i løpet av boka. For meg er nok ikke Alice in Wonderland helt den største leseropplevelsen, men likevel en bok jeg er glad for å endelig ha lest. 4/5!




Harry Potter står foran sitt femte år på trollmannsskolen Galtvort. I motsetning til andre skolegutter liker ikke Harry sommerferien, og denne sommeren er verre enn noen gang. Dumlingene gjør som vanlig alt for å gjøre livet hans vanskelig, og det virker som om bestevennene hans, Ronny og Hermine, ikke har tid til å kontakte ham. Harry har fått nok. Han er villig til å gjøre hva som helst for å forandre situasjonen. Han kan ikke komme seg fort nok til Galtvort. Han er desperat etter å finne ut hvorfor Ronny og Hermine har vært så hemmelighetsfulle hele sommeren. Men det Harry får vite dette skoleåret på Galtvort, kommer til å snu hele hans verden på hodet. Harry Potter and the Order of the Phoenix har vært min favoritt i serien helt siden jeg leste den for første gang. Det er en stund siden forrige gang jeg leste den, så det var godt å endelig komme tilbake til den verdenen som betyr så mye for meg. 5/5!



Douglas Petersen er 54 år og en ganske vellykket mann, hvis du ser bort fra at livet hans er i ferd med å gå i oppløsning. Kona Connie, som han har vært gift med i 21 år, har nettopp fortalt at hun vil gå fra han. Sønnen Albie er uinterresert i å snakke med faren og skal om ikke lenge flytte ut for å begynne på college. Før livet Douglas kjenner tar slutt, planlegger de en siste ferie sammen, en reise gjennom Europas storbyer. Douglas håper i sitt stille sinn at denne reisen skal føre dem sammen igjen. Us er en bok om en mann som mangler litt innsikt i hvordan menneskene rundt han har det. Han ser seg selv og klarer ikke helt å se ting fra andres perspektiv. For meg er det vanskelig å lese bøker der jeg ikke liker eller sympatiserer med hovedpersonen og Douglas klarte jeg aldri å knytte meg til. Heldigvis skriver Nicholls godt nok til at man likevel må lese boka ferdig. 3/5!




33 handler om den lungesyke kvinnen K., som arbeider som matematikklærer. Den ene kjærligheten i livet hennes er Ferdinand, som har begått selvmord, men som stadig dukker opp og prater med henne. K. venter på den andre kjærligheten, iren Samuel, som er fanget i en endeløs cricketkamp. Og så gir K. liv til det lille barnet Maeve. Når det regner har hun Maeve i en bærepose, og de er lenge koblet til hverandre via en navlestreng. Dette er en rar og til tider uforståelig roman. Kjersti Annesdatter Skomsvold skriver utrolig godt og denne boka er full av fine tanker og formuleringer, men likevel føler jeg at den faller litt igjennom. Det blir rett og slett litt for sært, litt for vanskelig å forstå. Kanskje blir ting klarere hvis man leser den flere ganger, eller kanskje ikke, kanskje er det ikke helt meningen at man skal forstå alt? 3/5!



Nem ser ved første øyekast ut til å være en helt vanlig mellomstor by, et sted i Nord-Europa, men byen har sin egen helt spesielle historie. Den ble nemlig grunnlagt som en utopi, et sted der alle samfunnsproblemer var løst og menneskene kunne leve sammen i fred og harmoni. Slik var det også, før det gikk forferdelig galt. Mnem er en roman om en mann som returnerer til byen han ble født i. En by som viser seg å ha mange hemmeligheter og overraskelser. Simon Stranger fører leseren gjennom byens gater og forteller historier både fra nåtid og fortid gjennom flere ulike litterære sjangere. Dette er en veldig original roman med en god historie. Jeg liker Simon Stranger og det jeg har lest av han veldig godt, det ligger noe filosofisk og unikt i det, noe som får deg til å ville lese mer mer mer. Jeg synes Mnem kanskje er litt vel langtekkelig, men innholdet er likevel såpass godt at akkurat det egentlig ikke er noe problem. 4/5!




I romanen Farvel til Eddy Bellegueule skriver Edouard Louis sitt eget liv. Egentlig er Eddy Bellegueules opprør mot foreldre, fattigdom og en sosial bakgrunn med vold og rasisme, det andre trinnet i denne unge guttens dramatiske liv. For før han klarer å gjøre opprør mot den verden han vokser opp i, er det denne verdenen som står opp mot Eddy. Svært tidlig opplever han både forakt og alvorlig mobbing fra sine egne. Valget er enkelt da muligheten til slutt byr seg. Flukt. Farvel til Eddy Bellegueule er en veldig sterk roman som forteller en dramatisk og vond livshistorie. Måten Eddy blir behandlet på er vond å lese om og det må kreve utrolig mye av et menneske å fortelle denne historien til verden. Dessverre falt "romanen" litt gjennom hos meg, men jeg tror det har mest med oversettelsen å gjøre. Språket føltes for meg i overkant stivt og unaturlig. 3.5/5!




Sett:
  • The 4400, sesong 3
  • Nightcrawler
  • Reservation Road
  • Les Misérables
  • Jurassic World (kino!)
  • Adventureland
  • Orange is the new black, sesong 3
  • Mad Max (kino!)
  • Between, sesong 1

I juni var det endelig tid for en ny sesong av Orange is the new black og jeg er i hvert fall veldig fornøyd med de nye episodene! Det var spennende å bakgrunnshistoriene til flere av karakterene. Likevel skulle jeg ønske serien hadde mindre Piper og Alex og heller mer Poussey og Soso! I juni var jeg på kino to ganger og så Jurassic World og Mad Max. Begge filmene var veldig underholdende, men manglet de helt gode historiene. Ingen av filmene jeg så ellers i juni skilte seg spesielt ut. The 4400 tapte seg litt i løpet av sesong 3 og jeg kom bare halvveis i sesong 4 før jeg tok en pause som jeg mistenker kommer til å vare litt for lenge. Mot slutten av juni oppdaget jeg den nye netflix-serien Between som på tross av å være utrolig forutsigbar både i karakterer og historie klarte å fenge meg. Jeg tror kanskje det har noe med at den minner meg litt om The Tribe!

Hva lest og så du på i juni?

No comments:

Post a Comment