Thursday, February 25, 2016

Fire fine filmer

CONTE D'ÉTÉ (1996) av Eric Rohmer
Gaspard reiser til den franske kystbyen Dinard i håp om å møte jenta han tror han er forelska i. Han har bare vært i byen i kort tid når han møter Margot som jobber på en restaurant i byen. De to finner raskt tonen og begynner å tilbringe mye tid sammen. De diskuterer Gaspards følelser for jenta han venter på og Margot introduserer han etter hvert for en tredje jente. Filmen har gode dialoger og nydelige bilder. Karakterene er troverdige og nyanserte. Selve historien er enkel, men gjenkjennelig og ikke minst realistisk. Man blir litt forelska og litt irritert og så lengter man kanskje litt ekstra etter sommeren og sola.

PEOPLE PLACES THINGS (2015) av James C. Strouse
Will Henry er nyskilt og sliter med å balansere rollen som far med en travel hverdag som lærer og forfatter av grafiske romaner. Han skjønner at han må starte på nytt, men sliter med å komme over at kona forlot ham. Filmen handler om å ikke helt få til hverdagen, om å være pappa, om å være lærer og elsker og venn og å være veldig forvirra. Både karakterene og dialogene er troverdige og nyanserte. Jeg liker at man både elsker og hater Will litt, at man både blir frustrert og får sympati for han.

SHORT TERM 12 (2013) av Destin Daniel Cretton
Grace jobber som veileder på et gruppehjem for tenåringer med ulike problemer. Hun bor og jobber sammen med kjæresten, Mason, men har problemer med å åpne seg for han. Når en ny jente ankommer gruppehjemmet rives Grace mellom forholdet til Mason og arbeidet med ungdommene. Filmer handler om alle de utfordringene og problemene som kommer med å være ungdom og ung voksen. Regissøren Cretton skrev også manuset til filmen og baserte seg på sine egne opplevelser når han skrev. Både det velskrevne manuset og gode skuespillere gjør at denne filmen virkelig skiller seg ut. Jeg ble imponert over at man kan fortelle om så mye vondt på en så vakker måte.

STANDING UP (2013) av D. J. Caruso
På en sommerleir for barn går en tradisjonell spøk ut på at en gutt og en jente velges ut som "geiter". De blir rodd ut til en øy der de tvinges til å kle seg nakne før de blir etterlatt til seg selv resten av natta. Når Howie og Grace velges ut bestemmer de seg for å rømme heller enn å bli værende og bli latterliggjort når noen kommer og henter dem neste morgen. Filmen handler om hvor slemme barn kan være med hverandre, men også om styrken de kan finne sammen. Den handler mobbing og vennskap og vanskelige familieforhold. Jeg liker det eventyrlige ved reisen og vennskapet mellom Howie og Grace. Selv om historien er vond, får filmen også frem mye av det som er godt og fint med å være barn.

Alle filmene er tilgjengelige på amerikansk Netflix.

1 comment:

  1. Jeg er veldig glad for å dele min erfaring her, jeg heter Brenda og jeg var lykkelig gift. Ikke før mannen min sa at jeg jukset med ham, da ble vi begge små irriterende par, han kunne ikke tro, og han stolte heller ikke på ordene mine, så vi søkte om skilsmisse, senere ble vi separerte og svor å aldri gjøre opp. Jeg prøvde å gå videre, men jeg kunne ikke bli uten ham, så jeg begynte å søke etter mannen min, så ble jeg henvist til Dr.IZOYA. En flott mann jeg kom over, han kastet en kjærlighetsfortroll og fikk mannen min tilbake innen 24 timer. med dette er jeg her for å dele kontakten til Dr. IZOYA, nå ham via drizayaomosolution@gmail.com. Han er faktisk mektig og spesialiserer seg i følgende saker ...
    (1) Elsker trollformer av alle slag. (2) Slutt skilsmisse. (3) Slutt barrenness. (4) Trenger åndelig hjelp.

    ReplyDelete